Användargrupper

Användargrupper gör det möjligt att definiera behörigheter för flera användare samtidigt. Till exempel kan studenter tilldelas användar behörigheter utan att varje användares behörigheter behöver ändras individuellt.

Om ni använder Single Sign-On (SSO) kan användargrupper länkas till användargrupper i ert Active Directory (AD). När en användare loggar in via SSO får hen automatiskt tillgång till rätt användargrupp. Vid frågor eller problem relaterade till SSO, vänligen kontakta vår support.

Skapa en ny användargrupp

  1. Öppna Administration – Användargrupper
  2. Klicka på Skapa ny användargrupp

  1. Lägg till namn samt nödvändiga användarrättigheter och avdelningar. Klicka här för att läsa mer om användarrättigheter: Användarrättigheter
  2. Du kan också lägga till ytterligare inställningar:
    • Koder – Detta fält används för att länka användargruppen till SSO.
    • Användare med läsbehörighet till underhåll kan stänga felrapporter – En extra rättighet som kan tilldelas alla användare i gruppen samtidigt.
    • Hemsidan standardwidgets – När en användare i gruppen loggar in i systemet för första gången och klickar på "Lägg till standardwidgets" på startsidan, visas de valda widgetarna. Om inga widgets anges, visas Trails standardwidgets för användaren. Mer information här: Widgets för hemsidan
  3. Klicka på Skapa

Lägga till användare i en användargrupp

En användare kan tilldelas rättigheter till en användargrupp från användarens egen profil. Mer detaljerade instruktioner finns här: Lägg till användare

  • Öppna Administration – Användare
  • Öppna användarens profil i redigeringsläge
  • I avsnittet Användargrupper, välj önskad grupp
  • Spara ändringen

Användare som har tilldelats rättigheter via en användargrupp listas på användargruppens egen sida.

Redigera eller radera en användargrupp

  • Öppna Administration – Användargrupper
  • För att redigera > Klicka på användargruppens namn eller på redigeringsikonen
  • För att radera > Klicka på papperskorgsikonen