Att lägga till utrustning

Utrustning kan läggas till i registret enskilt eller i massor.

Att lägga till utrustning i massor

  •       Be om en inventarie Excel på adressen support@trail.fi.
  •       Fyll i Excel-tabellen noggrant. Ju mer information desto bättre.
  •       Skicka den ifyllda tabellen till adressen support@trail.fi.

En enskild utrustnings uppgifter kan också klonas genom att klicka på ’Klona’ upptill på utrustningskortet.

Att lägga till en enskild utrustning

Utrustning kan läggas till av användare som har skriva -rätt till utrustningarna. Huvudanvändare kan bevilja rättigheterna som behövs.

1. Öppna Utrustning > Utrustning

2. Klicka på ’Lägg till ny’ i övre högra hörnet på utrustninglistan. 

Då öppnas sidan ’Lägg till ny utrustning’, där man fyller i utrustningns basinformation och beroende på utrustningn eventuell typinformation samt uppgifter om reservering, placering och kostnader.

Att mata in uppgifter om en ny utrustning

Avdelning: Välj i rullgardinsmenyn vilken avdelning utrustningn hör till. Utrustningn syns bara för de användare som hör till den avdelningen.

Kategori: Välj i rullgardinsmenyn en lämplig utrustningkategori, eller utrustninggrupp. (Huvudanvändarna kan lägga till kategorier. Se instruktionerna om att lägga till en utrustningkategori.)

Typ av utrustning: Välj en utrustningtyp i rullgardinsmenyn. Då öppnas en vy där du kan fylla i typspecifika uppgifter. Det är inte obligatoriskt att fylla i dem. Trail team skapar utrustningtyperna innan ni tar programmet i bruk. Om ni har behov av fler typspecifika uppgifter kan ni kontakta adressen support@trail.fi.

Tillverkare: Obligatorisk uppgift. När du börjar skriva tillverkarens namn föreslår Trail tillverkare som redan finns i systemet i en lista som öppnas under fältet. Använd den tillverkaruppgift som redan finns om den aktuella tillverkaren finns i systemet.

Modell: Obligatorisk uppgift. När du börjar skriva modellens namn föreslår Trail modeller som redan finns i systemet i en lista som öppnas under fältet. Använd den modelluppgift som redan finns om den aktuella modellen finns i systemet.

När du valt utrustningns modell öppnas ännu Typspecifika uppgifter, Tags (om den är påslagen), Bokningsbarhet, Plats, Kostnadsuppgifter och Beskrivning. Det är inte obligatoriskt att fylla i dessa uppgifter.

  • Tags: I det här fältet kan du fylla i korta koder, eller taggar, för utrustningna. De kan vara exempelvis alternativa namn på utrustningna.
  • Bokningsbarhet: Här kan du ange om en utrustning kan reserveras eller inte. Om du väljer ’ja’ syns utrustningn där man gör reserveringar och kan läggas till i dem.
  • Plats: En utrustning kan finnas antingen i en annan utrustning eller i en viss position, som till exempel ett lager. Välj först vilketdera alternativet som gäller den här utrustningn. Utrustningns placering i en annan utrustning görs antingen genom att ange den andra utrustningns identifikationskod (t.ex. I123456) eller genom att skanna dess streckkod. Utrustningns placering i en position görs antingen genom att ange platsens namn eller kod eller genom att klicka ’Välj’ i högra änden av fältet och välja platsen i rullgardinsmenyn.
  • Kostnadsuppgifter: Kostnadsuppgifterna används i Trail framför allt när man gör en investeringsplan. Det är viktigt att nya utrustnings kostnadsuppgifter anges så noggrant som möjligt. Då finns anskaffningsuppgifterna alltid i Trail, även efter flera år.
  • Beskrivning: I beskrivningsfältet kan du skriva annan information om utrustningn.

Skapa en ny utrustning genom att klicka på ’Skapa’-knappen nertill på sidan.